Je blogt al een tijdje maar twijfelt of het je iets opbrengt? In deze blog leer je wat je moet doen om aandacht naar je blog te krijgen. Verhoog tot 300% van je bezoekersaantal gewoon door de juiste structuur te gebruiken. Hoe die structuur in elkaar zit is de intentie van deze blog.

Eerste stap: begin bij het waarom

Bekom de antwoorden om volgende vragen:

  1. Wat maakt dat je blog artikel een meerwaarde zal bieden aan zijn lezer?
  2. Wat overhaalt de lezer om verder te lezen nadat hij jouw titel heeft gelezen?
  3. Wat moet je weten vooraleer je begint :
    1. [ het waarom ]-> De titel van je tekst.
    2. [ de wat ]-> De boodschap.
    3. [ de hoe ]-> Hoe je deze wilt opmaken :
      1. Structuur van een perfecte blogtekst
      2. Ideale waarde-verdeling
      3. Heldere call-to-action

1. Aandacht naar je blog met de ultieme titel.

De titel van je tekst is het eerste en misschien wel het enige dat een indruk kan nalaten aan je lezer. Een krachtige aantrekkelijke titel is een belofte dat verderop in de tekst nog meer goed te lezen valt. Vanuit dat standpunt is een krachtige magnetische titel bedenken een kritieke skill dat je graag wil fijnstellen in je schrijfarsenaal.

 

Gemiddeld zullen 8 van de 10 mensen je hoofdtitel lezen, waarvan er 2 van de 10 de rest zullen lezen.

 

Weten wat er omgaat bij je publiek waar je voor schrijft is 1 ding, ze overhalen om een extra te investeren in jouw tekst is een kantelpunt dat de titel volledig in handen heeft.

2. Maak een magnetische titel.

Om aandacht naar je blog te krijgen met de inhoud dat je schrijft, maak je eerst een titel op omdat een titel een belofte maakt van de inhoud dat nog moet komen. Deze belofte houd jij in je achterhoofd tijdens het schrijven van je tekst. Nadien kan je de titel nóg meer fijnstellen naar wat je wil, deze fase is cruciaal in de opmaak van een goede weldoordachte tekst.
Schrijf je de titel niet als eerste, dan wil dat zeggen dat je met een omgekeerde analyse moet nagaan wat er in je tekst uitkomt van belofte, dat staat gelijk aan heel wat tijdverlies.

Met je ideale klanten profiel en de bijhorende personae die je eerder hebt aangemaakt, weet je exact wat er omgaat in welk segment van je publiek dat je wil aanspreken. Maar hoe weet je nu wat een goede titel is?

Begin met het waarom je lezer je tekst wíl lezen.

  • Wat haalt zij uit je tekst?
  • Waar wordt zij beter van?
  • Wat mist ze als ze jouw tekst niet leest?
  • Welke belofte vervul je voor haar?

 

Hoe goed je titel ook mag zijn, zonder inhoud is er geen waarde, zonder waarde is er geen vertrouwen, zonder vertrouwen is er geen relatie. Zonder relatie krijg je geen aandacht naar je blog door gelijkgezinden.

 

3. Verschillende soorten titels.

Begin met mee te denken over de volgende vragen :

  • Hoe hou ik de moed erin als alles tegenslaat?
  • Hoe maak ik tijd voor een hobby als alleenstaande mama van 3?
  • Hoe eet ik gezond met een overvolle agenda?

Dan gaan we op zoek naar antwoorden op de bovenstaande vragen?

Inderdaad, 80% van de mensen typt werkelijk de vraag in Google in. Een kleiner percentage typt een aantal van die woorden in. (Respectievelijke voorbeelden : “moed erin houden”, “hobby alleenstaande mama”, “gezond eten druk leven”)

Hoe zoek jij in Google, jouw kennissen, familie? Vraag eens hoe zij in Google zoeken. Het patroon is simpel en makkelijk, door te zoeken hoe je denkt.

De hoe doe ik iets titels zijn de meest aantrekkelijke en makkelijke titels om aan te maken. Maar de belofte is meestal groot en ze vervullen is dan ook een heel werk.

 

Mensen willen niet altijd nieuwe dingen aanleren, maar tips en trucks om het leven of probleem dragelijker te maken zijn meer dan welkom. Daarom is de “hoe doe ik iets titel” een van de meest gebruikte (en succesvolle) formules om aandacht naar je blog te krijgen.

 

3.1 Het gebruik van cijfers in je titel geeft extra power.

Iedereen doet mee met lijstteksten, we kennen allemaal het principe ervan. Daar is een goede reden voor : het werkt.
Dergelijke titels gebruikt iedereen en het blijft werken omdat er een gelimiteerd einde is aan de gemaakte belofte. We weten dat er richtlijnen te vinden zijn in de tekst en een duidelijke omheining van wat je mag en kan verwachten.

  1. Voorbeeld 1 : Herken jij de 7 eigenschappen van een vreemdgaande partner?
    Beloof met dit soort titel dat je een expert bent in je domein, je een x-aantal eigenschappen meegeeft waarmee de lezer aan de slag kan. Dit soort titels is goed om je geloofwaardigheid als autoriteit in jouw domein aan te sterken.
  2. Voorbeeld 2 : 12 Mogelijkheden om je dienst te promoten.
    Dit soort klassieke titel is populair en haalbaar voor iemand met een kennis van zaken. Schrijf een goede outline en wees kort en krachtig en je zal aanzien worden als iemand die structureel kan onderwijzen.
  3. Voorbeeld 3 : Kosteloze workshop geeft je 9 geheimen van Hoe je Beter Communiceert.
    Wanneer je in volle promotieperiode zit van een gratis ebook/boek of workshop/training, zeg wat je meegeeft als resultaat ervan. Zeer efficiënt.
  4. Voorbeeld 4 : Hoe je kind meer vitaminen te geven – Deze 3 heerlijke manieren.
    Het beste van 2 werelden, een hoe-doe-ik-iets vraag gecombineerd met een lijst-vraag. Merk op dat “Deze” in het tweede deel opvalt door een aantal, door (bijvoeglijk naamwoord) manieren, dit is zeer specifiek gebruik van 4 simpele woorden dat zoveel meer zegt.
  5. Voorbeeld 5 : Vijf kenmerken van een bore-out.
    Leef op deze manier mee met je publiek, je weet waar hun pijnpunten liggen en biedt hen erkenning en bevestiging aan om hen aan te tonen dat jij de juiste persoon bent om hen verder te helpen.
  6. Voorbeeld 6 : Drie soorten afstel-gedragingen – Tot welke groep hoor jij?
    Met deze titel doen je lezers aan zelf-identificatie en laten ze zich behoren aan één van de x-aantal categorieën die jij vooropgesteld hebt. Je kent de kracht van het woord “jij” in je teksten, maar er is nauwelijks iets krachtiger dan wanneer ze zich kunnen focussen op zichzelf. Je hoort altijd graag ergens bij.
  7. Voorbeeld 7 : 15 Redenen waarom het had opgebracht om onze workshop van 2016 bijgewoond te hebben.
    Een lange gedurfde titel die eigenlijk tussen de lijntjes zegt dat je eerder een kans gemist hebt om ergens niet te zijn op ingegaan in het verleden. Maar tegelijkertijd een aantal redenen geeft wat je zou krijgen mocht je deze keer slim genoeg zijn de kans niet te verkijken. Gewaagd maar zeer efficiënt.

 

Nadat je de titel van je tekst in handen hebt, kijk of je de volgende vragen ermee positief kan beantwoorden :

  • Heeft je titel een sterke emotie aan zich verbonden, eentje waarin de lezer zich herkent en zich aangeroepen voelt om dit aan te pakken?
  • Zit er in je titel een belofte en beloning?
  • Zijn er specifieke dingen die je aan je titel zou kunnen toevoegen dat het nóg meer boeiend en geloofwaardig maakt?
  • De titel is dé sleutel naar succes om aandacht naar je blog te brengen

 

Tweede stap: Over wat te schrijven?

Waarover schrijf je nu exact? Er zijn zoveel mogelijke onderwerpen, problemen of aandoeningen waar we onze eigen mening over hebben. Trek aandacht naar je blog doordat je iemand met iets helpt te bereiken.

1. Waarom zou iemand met aandacht naar je blog komen?

Stel de volgende – vul de spaties in – samen :

 

Deze tekst helpt (groep, persona) ____________ met (probleem, interesse, onderwerp) ____________ dmv (oplossing, hulpmiddel, weetjes) ____________ omdat ik (inzicht, perspectief, kennis) ____________ bijbreng.

 

2. Omschrijf je doelstelling en zet dat als eerste alinea.

Zit je vast aan je scherm of blad, er verschijnt niet eens een letter. Je blokkeert en denkt dat je het misschien beter later eens probeert? Gewoon beginnen is de boodschap, typ of schrijf gewoon waaraan je denkt als je de titel ziet. Het hoeft geen steek te houden wat je zegt, deze tekst zal meer dan waarschijnlijk gewist worden.

 

Schrijf zonder te verbeteren, leg een laan tussen geest en handen en schrijf wat je denkt. Gebruik geen backspace of delete-knop en typ gewoon door. Dit gaat over je waarom je dit schrijft en aan wie. De reden waarom iemand met aandacht naar je blog kijkt.

 

Derde stap: Zet je blogstructuur op als een pro.

Je neemt je persona in gedachten en weet hoe je hem of haar gaat helpen met het schrijven van deze tekst. Je schrijft alsof je alleen voor deze persona schrijft, je beantwoordt al zijn vragen. Fantaseer waarover hij ’s nachts wakker ligt, wat hem drijft om deze tekst te willen lezen. Het is alsof hij naast je zit, klaar om te antwoorden op al je vragen. Dit vergt heel wat fantasie, maar oh zo krachtig.

1. Structuur van je blog

Er zijn veel theorieën en wetenschappelijke onderzoeken beschikbaar die bewijzen hoeveel woorden een tekst mag hebben om het in 1 blogtekst kwijt te kunnen of een reeks te maken. Maar eerlijk, neem zoveel woorden als je wil zolang het maar meer dan 500 woorden zijn.

 

80% Van alle blogteksten zullen er als volgt uitzien :

  1. Titel
  2. Intro
  3. Inhoud in 3 blokken onderverdeeld
  4. Outro (+ Call-to-action)
  5. Einde.

 

2. Structuur van je perfecte blog

Hieronder zie je een afbeelding van hoe een (voorlopige) blogtekst er wetenschappelijk best uit komt te zien. Dit is naar aanleiding van een aantal artikelen van Pat Flynn een bekende blogger gericht op het online geld verdienen met bloggen. Ik heb voor jou een reeks onderzoeken even samengevat in een afbeelding.

 

Afbeelding van een goed uitgekiend blogartikel (blogpost) met een duidelijk kaderwerk

3. Uitleg per onderdeel

  1. Afbeelding + Hoofdtitel
    1. Het beste wat je hier kan doen is een passende afbeelding kiezen die in een oogwenk weergeeft waarover het artikel gaat. Hoe dichter bij de emotie die je wil brengen naar de lezer, hoe beter.
    2. Zet er extra kracht bij door er een weldoordachte titel aan toe te voegen.
  2. Introtekst
    1. Maak dit kort, krachtig en direct. Je maakt beloftes die je invult onder deze tekst, de lezer weet bij het lezen van deze intro exact wat hem staat te wachten en je kan (moet niet) gebruik maken van een lijst. Hoe dan ook dit is dé tipping point van je hele tekst.
  3. Waardeverdeling
    1. Onderzoek waar de échte waarde van je tekst juist zit. Welke beloftes vul je in? Verdeel deze waarden onder in 3 prioriteiten waarbij prioriteit 1 je meest waardevolle tekst bevat.
    2. Best is dat je na de intro begint met je tweede prioriteit, dit bevat een informatieve tekst die echt het gevoel opbrengt van waardevol te zijn. Geef een hint dat er nóg beter staat te wachten.
    3. De laatste prioriteit (3) komt na de 2de, deze tekst wil niet zeggen dat het slecht is of minder goed, het is de tekst die aanduidt dat er mogelijke samenwerkingen met jou kunnen zijn, of een ervaring dat jij hebt gehad. Een blijk van “je bent niet alleen” of iets dergelijks.
    4. Je kers op de taart van tekst komt als laatste. Het bevat de grootste waarde van je inhoud en vult een of meerdere beloftes in. Een uitgelezen kans om indruk bij de lezer te maken. Deze tekst is doorgaans iets langer en mogelijk onderverdeeld in verschillende segmenten of punten.
    5. Waarom deze structuur? Omdat men het middelste gedeelte meestal negeert door diagonaal te lezen. De eerste reactie wanneer dit gebeurt is te stoppen bij de volgende titel. Deze maakt een belofte waar je écht zover voor kwam. Het laatste stuk leest men gewoon omdat het einde in zicht is.
  4. Wat is een call-to-action?
    1. Het bevat een aansporing om iets van de lezer gedaan te krijgen. Het beste wat je kan overkomen is dat de lezer meteen met je in zee wil gaan, maak het dan ook makkelijk om dit mogelijk te maken. Het is altijd aan te raden dat je eerste call-to-action (CTA) een soort van “lead-capture” is. Dwz een e-mail achter laten opdat je in de inbox van je mogelijk geïnteresseerde prospect of klant terecht komt, of alleszins weet dat hij jouw artikel leuk vond.
    2. Op het einde van je artikel komt doorgaans de CTA die je dienst in verband met het artikel zelf naar voor brengt. Bijvoorbeeld als je artikel gaat over ”8 Stappen om stress geen kans te geven” dan kan je CTA op het einde bijvoorbeeld zijn “Maak hier een afspraak” of “Vraag een kosteloos eerste gesprek aan”.

Bloggen is zeker niet vanzelfsprekend, het kan lucratief zijn als je het goed aanpakt. Aandacht naar je blog krijgen is een kwestie van tijd en oefening. Heb je hulp, coaching of begeleiding nodig in dit proces? Neem contact op.